Det händer för lite...

Övriga delar av forumet kräver inloggning
Välkommen att logga in!
Registrerade medlemmar kan skriva inlägg i detta möte
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

Det händer för lite...

Inlägg av Jan-Martin »

Att det är så sällan det skrivs något här, är inte bra...

Men när någon, någon gång skriver något, så blir det relativt snabbt några svar på det, och det är ju bra.   Men sedan dröjer det många dagar innan det skrivs något igen.     Hur svårt skulle det va att någon eller några medlemmar ser till att det skrivs något här på forumet varje dag?   Om det ofta finns något nytt att läsa här, så motiverar det att besöka sidan oftare, och besöker man sidan kan man ju kosta-på sig att skriva en kommentar på något inlägg...
Jan-Olof m6057

Re: Det händer för lite...

Inlägg av Jan-Olof m6057 »

Håller helt med. Nu har jag dragit åtminstone ett strå till stacken med en presentation av LMDE (Linux Mint Debian Edition) version 4.
folke

Inlägg av folke »

Klart att det så, att om det blir något nytt varje går flera in och läser, kanske skriver också. Men är det väldigt ofta tyst blir man less.
Göte m8430
Kontakt:

Inlägg av Göte m8430 »

Instämmer!!!

Det är ett dussin registrerade medlemmar, som loggat in i vårt forum den senaste veckan.
Om man går en hel månad tillbaka i tiden, så växer antalet till tre dussin.

Sedan finns det 14 medlemmar i ABC-klubben, som registrerat sig men aldrig loggat in? Vadan detta?

Totalt finns det 132 registrerade medlemmar, som loggat in åtminstone en gång.

Speciellt för dig, som ännu inte registrerat dig, så vill jag uppmärksamma dig på trådarna
ABC-FAQ och Hur kommer man igång, som finns i mötet Info för ABC-klubbens medlemmar,
här i den allmänna delen.

Jag tar väldigt gärna emot förslag till förbättringar och förtydliganden av texten i dessa trådar!
Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

CopyQ

Inlägg av Jan-Martin »

Nu är det snart tjugofyra timmar sedan någon skrev något här på forumet, så då tänkte jag komma med ett litet surftips. En liten smidig urklippshanterare, som jag snubblade över när jag var ute på nätet...
  Fördelar med det här programmet finns det säkert många, men den jag uppskattar mest är att det finns på GitHub.

https://github.com/hluk/CopyQ

Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

Videokonferensprogram

Inlägg av Jan-Martin »

8892 skrev: 16 apr 2020 10:17 PC för Alla har förtecknat vilka videokonferensprogram som finns att använda.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.73310 ... %3A32%3A32

Det finns många olika bra verktyg, och hur bra de är beror på vad man ska använda dem till. Sedan finns det alltid gnällspikar som inte vill ha nya verktyg, och genast hittar någon situation där föreslagna verktyg inte har några fördelar (eller har nackdelar mot de gamla invanda metoderna).   Jag har tittat på ett verktyg som heter OBS Studio, och det finns säkert många situationer där det verktyget är helt odugligt...

OBS Studio   har bland annat följande egenskaper:
Cross-platform (available for Mac, Windows and Linux).
Encoding using H264 (x264) and AAC.
Support for Intel Quick Sync Video (QSV), AMF and NVENC.
Unlimited number of scenes and sources.
Live RTMP streaming to Twitch, YouTube, Mixer, DailyMotion, Smashcast and more.
File output to MP4, MKV or FLV.
GPU-based game capture for high performance game streaming.
DirectShow capture device support (webcams, capture cards, etc).
Windows 8 high speed monitor capture support.
Bilinear or lanczos3 resampling.
Light and dark themes to support various working conditions and preferences.

Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

Bortplockat..?

Inlägg av Jan-Martin »

[­u] Varför blev det förra inlägget bortplockat? [/u]

Göte m8430
Kontakt:

Inlägg av Göte m8430 »

Om du syftar på Gunnars inlägg Bättre mikrofon, så tog han bort det själv med
motivering ingen intresserad av ämnet

Jag är inte speciellt intresserad av val av mikrofon för tillfället, men jag var utomordentligt
fängslad av Gunnars teknik och kunnande på området!
Som vanligt!!!
Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

"Gilla-knapp"

Inlägg av Jan-Martin »

Göte m8430 skrev: 24 apr 2020 09:51 Om du syftar på Gunnars inlägg Bättre mikrofon, så tog han bort det själv med
motivering ingen intresserad av ämnet

Jag är inte speciellt intresserad av val av mikrofon för tillfället, men jag var utomordentligt
fängslad av Gunnars teknik och kunnande på området!
Som vanligt!!!
Det här forumet skulle behöva någon slags "gilla-knapp" (typ facebook). Det är många som har nytta av tekniken i dessa tider, men det är inte alltid man kommer på att skriva något svar på inlägg som man uppskattar att läsa. Så man kanske får bli lite bättre på det, eller skriva ihop något tillägg till phpBB (om det inte redan finns).  Ett tips kan va att se Klas Hallberg på YouTube: https://youtu.be/-ZUpBJTbwhM  Man kan tydligen misslyckas med det mesta...

Hoglinowie

Inlägg av Hoglinowie »

Hej.

Jag vet att man inte kan få WinLMSG tillbaka av orsaker som sysop förklarat på årsmöten. MEN när lyskom försvann så försvann även största delen av min motivation, känner nu endast begränsad lust till detta skrivande. Tittar bara in ibland, mest av brist på annat, dessvärre...
Vänligen:
Hoglinowie
Användarvisningsbild
Jan-Martin
Kontakt:

Lite inspiration...

Inlägg av Jan-Martin »

Nu skriver jag ett inlägg, bara för att det inte har skrivits något här på forumet på ett tag...

Här är ett föredrag som är rättså inspirerande: https://youtu.be/6avJHaC3C2U
Göte m8430
Kontakt:

Re: "Gilla-knapp"

Inlägg av Göte m8430 »

Jan-Martin skrev: 24 apr 2020 20:57
Det här forumet skulle behöva någon slags "gilla-knapp" (typ facebook).

Det finns en röstningsfunktion, fast normalt bara på trådnivå.
Fast jag har också lyckats få fram den genom att trycka på pennan upptill i ett inlägg.
Krävs nog mera efterforskning.

Men röstning är ju inte detsamma som gilla-knapp. Å andra sidan kan man ha fler röstningsalternativ...
Jan-Eric m11042

Inlägg av Jan-Eric m11042 »

Inte direkt en Gillaknapp men det finns ett tillägg i form av en Tack-knapp

https://www.phpbb.com/community/viewtop ... #p15052481

//Jan-Eric
kjell-e
Kontakt:

Inlägg av kjell-e »

Jag har i alla fall skrivit i en annan tråd om vad jag använder för verktyg för att göra bildspel för våra reseskildringar.

Apropå föredrag så går Open Source Summit och Embedded Linux Conference Europe den 26-29 oktober. Konferenserna är virtuella och
kostar 50 dollar och går på Irländsk tidszon. Det endas som behövs är en webbläsare. Gå till
https://events.linuxfoundation.org/open ... it-europe/

Dessutom kan man registrera sig för konferensen som gick i somras, Open Source Summit och Embedded Linux Conference North America.
Det kostar gratis och man kan titta på alla föredragen som var. Gå till https://events.linuxfoundation.org/2020 ... t-miss-it/

Jag, min fru och några vänner var på konferensen i somras och vi ska gå på konferensen i oktober. Det är bra konferenser.
Skriv svar